Hem Bilder Glasmuseum Om föreningen Skrifter
Hitta hit Karta
GPS N 58 49.863 E 15 55.712

Paul Kedelv, verksam vid Reijmyre 1956-1978

Paul Kedelv växte upp i Orrefors, där fadern var smed vid bruket.
Han började 1931 som 14-åring att arbeta i hyttan som "hyttelu", ett arbete som innebar att hålla formar och bära glas till kylugnarna.
Paul Kedelv var den förste i släkten att arbeta med glas. Som 15-åring började han som elev i ritateljén vid Orrefors, med Simon Gate och Edvard Hald som handledare. Under den tiden kom Kedelv i kontakt med tillverkningsteknikerna Ariel och Graal vilket troligen hjälpte honom att utveckla Coquille-idén som glaskonstnär i framtiden.

Det var Edvin Öhrström som uppmanade Kedelv att söka till Högre konstindustriella skolan i Stockholm (Konstfack) på skulptörlinjen. Studierna avslutades 1949 och den lärare som kom att påverka honom mest under denna tid var skulptören och keramikern Robert Nilsson.
Efter sina studier sökte Kedelv till Orrefors, men de tackade nej. Han blev istället engagerad vid Flygsfors glasbruk genom disponent Oskar Rosander.

Vid Flygsfors fick Kedelv fria händer att experimentera fram nyheter och hans vän Gösta Elgström tyckte att han skulle göra något färgglatt och så blev det, 1952 skapades Coquille.
Produkterna i Coquille blev en stor framgång, det var en ny typ av överfångsglas som hade minst två färger varav den ena nästan alltid var vit, kombinerad med röd, blå, grön eller svart.
Lite ovanligare färger var ljusgrönt, gult, brunt och orange.

Paul Kedelv slutade på egen begäran vid Flygsfors 1956. Samma år anställde Lennart Rosén honom vid Reijmyre glasbruk, vilket skulle bli hans arbetsplats fram till 1978. Kedelv var heltidsanställd vid Reijmyre åren 1956-59, därefter arbetade han periodvis vid Reijmyre och resten av tiden vid andra företag.
Vid Reijmyre skapade Kedelv över 1000 olika föremål. Harlekin var den första serien han tog fram, en serie som hade vissa drag Coquille. Kedelvs styrka var att kunna glastekniken när han tog fram sina serier. Harry Eriksson var en mästare vid Reijmyre som Kedelv arbetade tillsammans med under många år och det var i hans verkstad Harlekin tillverkades. Några andra serier som tillhörde Kedelvs egna favoriter var bland annat Sari och Sargasso. Cameo-serien blev också mycket omtyckt liksom serviserna Victoria och K-333.
Under 1950-talets andra hälft fanns tre mycket skickliga italienska glasarbetare vid Reijmyre glasbruk. De tillverkade enbart glasfigurer i hyttan och Kedelv, som var utbildad till skulptör, tog i samarbete med dessa fram ett antal glasfigurer.

Glasmuseets öppettider 2017
Vardagar: 10,00 - 16,00
Lördagar: 11,00 - 15,00
Söndagar: 11,00 - 15,00
Kontakt: tel. 070-494 58 73

Paul Kedelv (1917 - 1990)

Kedelv skapade även belysningsarmaturer.
Åt Fåglavik designade Kedelv ett stort antal armaturmodeller. Även Reijmyre hade börjat göra lampfötter i början av 1960-talet och ägaren Lennart Rosén ville gärna utöka den tillverkningen med fler armaturer. Kedelv gjorde då ett antal armaturer för olika ändamål, bland annat en serie lampor med stomme i mässing för användning både inom- och utomhus där glasprisman ”Prax” i olika färger ingick.

Några offentliga utsmyckningar.

Reijmyre skola1964,
Glasmosaik "Uggla och fyra barn".

Katrineholm Folkets Hus 1967,
Skulptur "Cosmos".

Reijmyre kyrkpark 1970,
Skulptur i fontän "Strävsamhet",

NT-huset i Norrköping,
Utsmyckning av fasad mot E-22.

Polishuset i Göteborg 1974,
2 stora fönster i eldfast glas.

Nedan
Rumsavskiljare skapad av Paul Kedelv.
Inköpt av Hembygdsföreningen.

Reijmyre Glasmuseum har som sin uppgift att bevara det kulturarv som Reijmyre Glasbruk under sin 200 år långa verksamhet skapat. Museet samlar, bevarar och visar glas som tillverkats vid bruket från starten 1810 och fram till våra dagar.

Här kan man se och höra historien kring pressglasets introduktion i Sverige, där Rejmyre var först med att införa den nya tekniken.
Ta del av Jugendperioden (överfångsglasets storhetstid), linbanan Rejmyre - Simonstorp och mycket mer.

Produktion: www.beki.se