Hem Bilder Glasmuseum Om föreningen Skrifter
GPS N 58 49.863 E 15 55.712
Glasmuseets öppettider
Alla dagar kl. 11.00 - 16.00 t.o.m 6/9
Därefter endast öppet efter överenskommelse
med Hembygdsföreningen Gamla Reijmyre.

Entrè 30 kr
På grund av rådande Coronapandemi är det oklart hur våra öppettider kommer se ut efter den 15/8.
Vi återkommer angående öppettider så snart vi kan!

Årets tema i glasmuseet 2020 är Margareta Hennix.
Under vintern har glasmuseet genomgått en viss förändring.
Några produkter har fått ändrad exponering och ett rum med glas som specialproducerats till bl.a. företag har tillkommit. Dessutom finns nu ett rum där man kan se filmer med lokal anknytning.
Ovanför entré finns nu också den hästdragna vagnen som transporterade posten från Simonstorp till Rejmyre förr i tiden.
Under slutet av1800-talet expanderade glasbruket kraftigt och behovet av säkra transporter av glasvaror var stort då vägarna på den tiden var dåliga. Lösningen blev en 14,5 km lång linbana från Rejmyre till järnvägen i Simonstorp.

Närmast produkter från 1950 och 60-tal och längst bort 3 montrar med pressglas.
I ett mindre rum visas en del specialtillverkade produkter som tillverkats vid glasbruket under åren,
som t.ex. vinglanternor till SAAB:s J37 Viggen.
Ett skåp med så kallade apotekskärl
som tillverkades under 1930-talet
130 porslinslock, med de olika bryggeriernas namn, till de svagdricksflaskor i brunt glas som tillverkades vid glasbruket.

Reijmyre Glasmuseum har som sin uppgift att bevara det kulturarv som Reijmyre Glasbruk under sin 200 år långa verksamhet skapat. Museet samlar, bevarar och visar främst glas som tillverkats vid bruket från starten 1810 och fram till våra dagar, men också annat som har anknytning till glasbruket och samhället.

Här kan man se och höra historien kring pressglasets introduktion i Sverige, där Rejmyre var först med att införa den nya tekniken. Man kan även ta del av Jugendperioden (överfångsglasets storhetstid), linbanan Rejmyre - Simonstorp och mycket mer.

Rejmyre handelsby och Glasmuseum

Produktion: www.beki.se